ARUTECH PARIMAD AKNAD – 20 aastat: hoolitsemine klientide eest ja püüd olla kõiges esimene kui edu vundament

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Foto: Arutech Parimad Aknad

Arutech Parimad Aknad (www.arutech.ee) on õigustatult väärt Eesti aknatootmisturu lipulaeva nimetust. Oma 20-aastase ajaloo jooksul on ettevõte paigaldanud ligi pool miljonit plastakent, ära teeninud tuhandete klientide usalduse ja andnud tööd sadadele inimestele. Sellest, mis on firmal võimaldanud pikki aastaid kõrgel positsioonil püsida, rääkis selle asutaja Areg Arutjunjan.

- Milline ettevõte on teil õnnestunud 20 aastaga üles ehitada?

- Ühest küljest ehitame me seda kogu aeg, see on lakkamatu protsess. Teisest küljest võib vaadata kuiva statistikat. Kui me alustasime, siis tootsime viis akent päevas. Praegu võimaldavad meie tootmispinnad ja seadmed toota ligi 300 akent päevas. See ongi see, mis on loodud. Praegu töötab ettevõttes 130 inimest, mis tänapäeva standardite kohaselt pole just vähe.

- Kuidas see kõik sündis?

- Ideed sünnivad alati sümptomaatiliselt, see tähendab, et sageli on see juhuse küsimus. Lisaks sellele võib täheldada ka mingit loogikat. Omal ajal töötasin pangas ja puutusin kokku panga sisseseadega. Kui ma aga alustasin vabastiiliga ja hakkasin tegelema ettevõtlusega, siis jätkasin selle valdkonna – panga sisustusega. Selle tulemusena tutvusime ühel messil Valgevenes firmaga, mis müüs turvakardinaid. Hiljem jõudsime turvakardinate kaudu juba akende juurde. Seetõttu on raske öelda, kuivõrd oli see juhuslik või loogiline.

- Milline on teie eesmärk?

- Iga äri püüdleb monopoolsuse poole. Iseasi on, kellel see õnnestub. Loomulikult sooviksime olla üks parimatest ja suurimatest ettevõtetest. Põhimõtteliselt oleme selle sihini jõudnud, kuid alati on, kuhu kasvada.

- Kui terav on praegu konkurents? Kas kliendi eest tuleb võidelda?

- Konkurents on olemas, kuid see ei ole nii karm nagu varem, sest selle aja jooksul, mil meie äriga tegeleme, on paljud konkureerivad ettevõtted pankrotistunud. Praegu oleme me kahe-kolme parima ja suurima ettevõtte seas Eestis. Muidugi tahaks olla kõigist üle, kuid konkurents ei sega. Ma suhtun sellese normaalselt, sest see ei kao kusagile. Kõik, mida ärimees võib teha, on osata kohaneda muutuvate tingimustega. Me muutume.

- Seetõttu oletegi nii kõrgel positsioonil?

- Mitte ainult. Jah, me püüame hoolitseda klientide eest, igal aastal tuleb meil välja uus toode, me oleme turgudel piisavalt aktiivsed, sealhulgas ekspordis. Aga seda teevad kõik. Võrreldes nende firmadega, mis turult on lahkunud, oleme püüdnud vähem eksida, eriti finantssfääris. See on taganud meile krediidireitingu, mis praegu on AA+. Märgin ära, et sellele vastab kõigest seitse protsenti Eesti ettevõtetest.

Mulle tundub, et kõige rohkem suudab ennast kahjustada inimene ise, see tähendab ettevõtte omanik. Kõik need, kes kokkuvõttes osutusid vähem edukaks, tegid ise vigu, konkurents ei puutu

siin asjasse. Seetõttu oleme kogu selle aja püüdnud klientide eest hoolitsemise kõrval vigu mitte teha.

- Muide, klientidest. Nad on erinevad, mõned kiidavad, teised pahandavad. Kuidas te kaebustele reageerite?

- Varem kaebused häirisid mind väga, praegu suhtun neisse rahulikult, kuna nende protsent on tühine. Me arvestasime kokku, et nende 20 aasta jooksul oleme paigaldanud ligi pool miljonit akent, seejuures on kaebusi üksikuid. Eelmisel aastal oli meil ainult üks juhtum, mis nõudis minu tõsist sekkumist. Meie põhimõtteks on, et klient peab jääma rahule, kui ta on juba meie peale oma raha kulutanud.

Meil on kvaliteedijuhtimise sertifikaat, me uuendame seda igal aastal. Meil on kõrge krediidireiting, mis kindlustab partnerite usalduse ekspordiprojektides. Me moderniseerime pidevalt tootmist, ostame erinevaid pinke, selle aasta aprillis läheme ehitusmessile uue tootega. Tegemist on liugustega, mis oma kasutusomadustelt ei jää alla eelmistele mudelitele, kuid on odavamad.

Eelmisel aastal uuendasime täielikult oma veebilehte, investeerisime sellesse, et olla kaasaegsemad. Me püüame töötada kõigis suundades, et klient valiks meid.

Muide, ma ei häbenenud ka minna Facebooki arendamise kursustele, kuna turundusega tegelen ma ise. See tähendab reklaamimist nii internetis kui trükiväljaannetes.

- Reklaami saades otsib inimene silmadega allahindlust ja tellib teenuse isiklikku kasu arvestades. Mida Arutech siin kliendile pakkuda saab?

- Meil on ettevõte, kellega me teeme koostööd järelmaksu osas. See tähendab, et kui kliendil puudub võimalus tellimuse eest täielikult tasuda, võib ta seda teha järelmaksuga. Hinnapoliitika on meil selline, et me ei pea olema kõige odavam firma, kuna see tee ei vii kusagile, kuid ei pea ka olema kõige kallim. Meil peab turul olema keskmine hind, kuid seejuures peame olema kiiremad, kvaliteetsemad ja kliendi suhtes sõbralikumad. Otsustades selle põhjal, kui mitte arvestada kaht kriisiaastat, tuleb see meil välja, kuna käive pidevalt kasvab.

- Kas teil on raske töötajaid leida?

- Praegu on see probleemiks kõikjal, kuid me saame sellega päris hästi hakkama. Esitatud nõudmised sõltuvad ametikohast. Kui see on paigaldaja, peavad tal töötama käed ja pea. Kui tal varem puudus selline kogemus, kuid oli lähedane vilumus näiteks ehitusalal, on meil välja töötatud oma metoodikad paigalduseks ja viimistluseks ning me õpetame neid metoodikaid kohapeal. Kui inimesel on pea ja kätega kõik korras, sulandub ta protsessi piisavalt kiiresti.

- Milline on teie palgapoliitika?

- Vaja on järgida nõudmist ja pakkumist. Paljud teevad meil tükitööd, mis tähendab, et palk sõltub töötulemusest. Seega näiteks juhul, kui müügiesindaja palju müüb, võib ta saada palka, mis on Eesti keskmisest kõrgem. Mõned kontoritöötajad on selles väga edukad.

- Millisena näete Arutech edasist arengut?

Praegu ekspordime me 30 protsenti toodangust Skandinaaviasse ja ma näen ettevõtte arengut ekspordi poolelt. Eestis on küllalt piiratud turg. Siin võitleme me omavahel, kuid sellest turg suuremaks ei muutu, seal aga on turud suuremad ja turuosa saamine oleks suur võit. Skandinaavia maades on meil vahendajad, seal oma filiaali avamiseks puudub praegu vajadus.

Eestis on meil pisut alla 20 filiaali, sellisel moel on hõlmatud praktiliselt kogu riik. Kohapeal asuvad ka monteerimisbaasid, see tähendab, et akende, uste ja muu paigaldamisega tegelevad meie töölised, me ei palka alltöövõtjaid, kes midagi meie jaoks teeksid. See on samuti üks klientide usalduse faktoreid. Me vastutame täielikult lõpptulemuse eest, ei aja süüd mitte kellegi kaela, kui miski valesti läheb.

Lisaks sellele on Arutech üks vähestest ettevõtetest, mis toodab praktiliselt kõiki aknaliike. Alates euroopa omadest ja lõpetades skandinaavia variantidega pluss igat liiki liuguksed. Me suudame eristuda, kuna selliseks tootmiseks on vajalikud kõrgema klassi spetsialistid. Tuleb olla pisut insener, mõista jooniseid ja ehitada nende järgi, omada suurt kogemust. Sellised töötajad on meil olemas, me hindame neid kõrgelt. Ja veel üks suurepärane Arutechi eripära on see, et meie juures saab klient kõik vajaliku tellida ühest kohast.

- Suure firma juhtimine võtab palju jõudu ja aega. Millega tegelete vabal ajal? Millega meelt lahutate?

- Mul on tugev perekond ja naine, Arutechi täitevdirektor, aitab mind töös. Me täiendame teineteist, kumbki näeb asju erineva nurga alt, mis võimaldab teha vähem vigu. Veel on meil kolm last, tütar ja kaks poega.

Sel aastal tähistab ettevõte 20. aastapäeva, aga eelmisel aastal täitus mul 50 eluaastat. Ma olen jõudnud sellisesse ikka, kus töö ei ole elus enam kõik. Üheks minu meelelahutuseks on YouTube’i kanal autotemaatikaga (www.areg.ee). See on mittekommertslik projekt, lihtsalt hobi. Mulle on alati meeldinud masinad ja videomontaaž, selles projektis on aga kõik ühendatud.

Ma ei tee mitte ainult mingi masinaga testsõitu ega räägi selle tugevatest ja nõrkadest külgedest, vaid ühe selle kanali võimalusena jagan nõuandeid, kuidas masinat erinevates riikides rendile võtta. Eelmisel aastal olime kahel korral Dubais ja see on autoarmastajate Klondike. Minu viimases videos on bagi, Rolls-Royce, Formula 1 võidusõidurada, kus ma sõitsin Aston Martiniga ja teemapark Ferrari World Abu Dhabis.

Ilmselt minu puhul tähendab see reisi jäädvustamist kaameraga pluss autotemaatikat. Ma ei sea endale ülesannet igal nädalal uut videot üles panna, mul on lihtsalt huvitav oma kogemust jagada.

On veel üks projekt, mida ma vean. Minu isa, tuntud eesti kunstnik Rafael Arutjunjan, teeb iga nelja-viie aasta tagant näituse, mida ma organiseerin. Praegu on ta pisut üle 80 aasta vana, järgmise näituse lubab teha 85-aastaselt. Hiljuti uuendasime täielikult tema veebilehte (www.rafael.ee), seal on üleval ligi 500 maali ja graafilist lehte ning umbes 130 skulptuuri. Lisaks sellele on veebilehel avaldatud raamatud, mis ta välja andnud on. Kirjandust võib lugeda veebilehelt või tellida paberversioonis. Ilmselt on see põhiline, millega koos ma tööst vabal ajal elan ja kust jõudu ammutan.

Copy
Tagasi üles