Nutimaja lood: klientide naljakad ja isegi šokeerivad palved

Maja, kinnisvara.

FOTO: SCANPIX

Nutimajadel on mitmeid funktsioone: alates säästlikkusest kuni mugavuse ja turvalisusefaktoriteni. Süsteemi saab programmeerida vastavad individuaalsetele soovidele, vajadustele ja kapriisidele - ja neid juba tellijail jagub, rääkis Raimundas Skurdensis, Saksa ettevõtte Jung esindaja Eestis, automatiseeritud juhtimisseadmete keskuse juht.

Eesti kliendid eriti ekstravagantsete soovidega silma ei torka, kuid teistest riikidest võib tema sõnul päris naljakaid näiteid tuua.

SMS voodilt

Üks armukade härrasmees palus majja paigaldada järgmise süsteemi: et maja saadaks talle sõnumi, kui tema äraolekul ületab voodile laskunud kaal lisaks tema naisele vähemalt viisteist kilogrammi. Seega ei tohiks voodis olla peale naise midagi peale paari poekoti või keskmises suuruses koerakese.

Jumala promenaad

«Üks kõige omapärasemaid, kaunimaid ja samal ajal kõige keerulisemaid projekte kannab nime «Jumala promenaad,» rääkis Jung esindaja. Nimelt palunud klient, kelle eramu asus päris suure aiaga krundil palus diskreetset muru ja lilleaedade kastmissüsteemi. Tavapärane meetod oleks selline: sellel hetkel kui süsteem avastab, et maapind on liiga kuiv, alustab seade kastmist. Automaatika tulemusena sai majaperemees aga enam kui ühel korral samuti kastetud ning karastava välidušši tema külalised. Sestap palus majaomanik ehitada süsteemi, mis tunneks ära inimese kõndimise ning keeraks kinni veekraanid sealt, kus jalutuskäik kulgeb, nii, et ükski piisk ei laskuks sinna, kuhu ei tohi.

«Tehniliselt on seda äärmiselt keeruline saavutada: muru ei istutata tavaliselt koos liikumisanduritega. Lõpuks õnnestus meil leida viis, mis lisaks soovi täitmisele lõi ka erilise vaatepildi: mees kõndimas murul, kus veejuga peatub täpselt sealt, kuhu mees astub ning naaseb peale tema lahkumist – justkui Jumal kõnniks ning otsustaks ilma üle,» jutustas Skurdensis.

Karm kaitse varguste vastu

Venemaalt saabus üks küllaltki kummaline palve. Kui nutikodu installatsioonispetsialistid kuulsid selle kliendi palvet, hoiatasid nad klienti võimalikust ohust, ent klient jäi oma soovile kindlaks. Seetõttu tuli luua ka erakordne leping, mis suunas koguvastutuse lõpptarbijale.  

Klient pidas nimelt võitluskoeri, kes enamus ajal elasid piiratud alas ning said aiaavarustesse jooksma vaid siis, kui peremees oli kodust ära. Küll tuli aga koerad alati kinni hoida, kui juhtus tulema külaline või postiljon. Seega konsulteeris omanik Jung lahenduskeskusega ning palus installeerida automaatse luku, mis laseks koerad lahti varguse korral. «Küll ei tea me, kas sellist valvesüsteemi ka kordagi reaalsuses kasutati,» rääkis spetsialist.

Ulmefilmide mõju

Skurdensise sõnul paluvad kliendid vahel asju, mida on nähtud kinolinalt. «Näiteks oli mingil perioodil väga moes maja juhtimine käesignaalide abil. Ei tulnud üllatusena soov näiteks  plaksutusega võib lülitada sisse või välja valgusallikaid. Samas, kui targal majal on mitmeid funktsioone, tekkis plaksutus-käsklusi nii palju, et oleks tulnud enamus päeva veeta erinevaid rütme plaksutades. Me ei soovita inimestele niivõrd ebapraktilisi asju,» lisas ta.

Tänased trendid

Praegune juhtiv trend on maja juhtimine hääle abil. Siiski on see tehniliselt küllaltki väljakutsuv ning kliendile küllaltki ebamugav. Spetsialisti sõnul on kaks viisi, kuidas seada üles hääl-juhtimist. «Esimene lähenemine: kinnitada mikrofonid voodi või uste lähistele. Seda lähenemist kasutatakse tavaliselt siis, kui majas elavad puudega inimesed,» selgitas Skurdensis.

Teine lähenemine on täita toad helitundlike mikrofonidega. «See on tehniliselt väga keerukas ning ei sobi inimestele, kes kardavad, et neid võidakse pealt kuulata. Hetkel on hääljuhtimine siiski pigem eksperimentaalses faasis ning kasutatakse pigem puuetega inimeste kodudes, et lihtsustada nende igapäevaelu.»

Jung juhtimiskeskuse juht on kindel, et maja on täpsemlt nii tark kui selle paigaldanud spetsialistid. «Sertifitseeritud spetsialistid töötavad üle-Euroopa tunnustatud standarditega, seega on välistatud situatsioonid, kus operaator kaob ning keegi ei tea, kuidas süsteem sai paigaldatud ning kuidas seda vajadusel ümber programmeerida.»

Populaarne

Tagasi üles